nuffnang ads

Wednesday, July 11, 2012

PILIHAN






              OR








seorang wanita biasa.Dilihat tiada siapa yang pasti terpikat.Sekarang,kita mula Tanya pada diri masing-masing,wanita yang lelaki suka itu bagaimanakah ciri-cirinya?Jika saya bisa menemukan 1000 ribu orang untuk memberikan pendapat,pasti saya akan dapati 1000 juga pendapat yang berlainan.

Persoalannya,kenapa perlukan perlbagai tafsiran untuk ciri-ciri wanita idaman lelaki itu?tak cukup ke kite mempunyai satu fikrah yang sama,kita kan sama-sama lelaki,tiada beza pun.sebenarnya ini satu persoalan yang kurang bijak.Dilihat pada makanan pun ramai yang mempunyai pelbagai selera.Org jawa seleranya tidak lah sama dengan orang banjar.Orang Arab pula tidak la sama selera dengan selera orang melayu.Itu la sebab kita ini berbeza.

Terfikir dalam hati,macam mana wanita itu boleh kahwin dengan lelaki itu dan ini?Jawapan Tepat ialah ini adalah Jodoh.Macammana dia buat pilihan?jawapan yang tepat Tanya la dia sendiri.Kalau kita Tanya kepada sesetengah golongan remaja,mereka akan berkata saya pilih dia sebagai teman saya sebab dia cantik,HOT,senang bawak jalan-jalan,otak dia boleh masuk dengan saya.Beralih kepada golongan-golongan yang lebih dewasa,ada yang menjawab saya memilih dia supaya die dapat mengubati kekosongan dihati saya,dia pandai berjenaka,die pandai masak,die memahami saya…bla bla..kita akan lihat jawapan yang dewasa lebih matang daripada yang remaja.Belum lagi Tanya golongan-golongan agamawan ni,kalu yang syadid sket tu,katanya.saya mahu seorang srikandi,seorang bidadari dunia,seorang yang seperti khadijah,seorang yang boleh berjihad bersama saya,seorang yang hafal 3o juzuk quran,1000 hadis beserta sanadnya.

Hidup ini adalah pilihan bukan?Bagi saya mencari kesempurnaan dalam hal memilih pasangan ini adalah merugikan diri sendiri.Kita seharusnya mencari kekurangan untuk kita saling melengkapi.Jika kita mencari kesempurnaan seratus peratus,apabila kita terjumpa kelemahannya kita mungkin akan mengalami kejutan yang boleh melunturkan cinta kita.

Sabda nabi s.a.w:تنكح المرأة لأربع,لمالها,ولحسبها,وجمالها,ولدينها,فاظفر بذات الدين تربت يداك(al-bukhari)
Maksud hadis tersebut adalah Rasulullah menyarankan kita agar mencari jodoh kerana hartanya,keturunannya,kecantikannya dan agamanya.Maka pilihlah yang beragama maka beruntunglah tangan kamu.

`beragama` itu saya akan kupas dalam post-post yang berikutnya insyaAllah.

jom layan lagu yang sedang popular skrg]


Aku tak bisa mengatakan perkataan
Kelu lidah bila berdepan kamu
Percaya pada naluri hatiku
Yang nyata sudah ada depan mata

Tapi aku masih belum mengenalmu
Untuk menikmati rasa sebenar-benar cinta

Aku tahu dimana nak cari cintamu
Disini tak mungkin mengalah
Dengan apa yang mendatang

Yang ku tahu ku cuba terbaik untukmu
Yang indah jadikan kenangan
Yang duka perbetulkan

Ini caranya bagi diriku
Caranya bagi diriku

Tapi aku masih belum mengenalmu
Untuk menikmati rasa sebenar-benar cinta

Aku tahu dimana nak cari cintamu
Disini tak mungkin mengalah
Dengan apa yang mendatang

Yang ku tahu ku cuba terbaik untukmu
Yang indah jadikan kenangan
Yang duka perbetulkan

Aku tahu dimana nak cari cintamu
Disini tak mungkin mengalah
Dengan apa yang mendatang

Yang ku tahu ku cuba terbaik untukmu
Yang indah jadikan kenangan
Yang duka perbetulkan

Ini caranya bagi diriku
Caranya bagi diriku



No comments:

Post a Comment